ד"ר עדנה ניסימוב - נחום

טלפון
דוא"ל
ednana2@gmail.com
    קורות חיים

    עדנה נסימוב נחום, הצטרפה לסגל המחלקה החל מן המחזור הראשון של התכנית. בעברה, עדנה לימדה וריכזה את התכנית לתואר שני בטיפול באמנות, במכללה האקדמית ע"ש דוד ילין, וכן הדריכה וריכזה את המטפלים באמנויות, במתי"אות יבנה וגבעתיים, במשרד החינוך. כיום, היא סוקרת תכניות לתואר שני בטיפול באמנות מטעם המל"ג, ממשיכה לטפל ולהדריך בקליניקה, וכן מדריכה ומרצה במסגרות שונות.

    תחומי העניין של עדנה מגוונים, ובהם ארבעה דגשים המשיקים זה לזה: (1) האמנות בטיפול  (אמנות כדרך להתבוננות פנימית של המטפל, אמנות כאמצעי להערכת מטופלים, שימוש באמנות בהתערבויות טיפוליות); (2) האינטגרציה בין גישות פסיכולוגיות לבין הטיפול באמנות (טיפול באמנות בגישה ממוקדת, פיתוח מודל דיאלקטי, למידה מהצלחות); (3) פיתוח מודלים להתערבות באוכלוסיות ספציפיות (טיפול בילדים ונוער, עם התמחות בילדים המתנהגים בתוקפנות; הדרכת הורים); (4) הדרכה קלינית (הדרכה למטפלים באמנויות, הדרכה על הדרכה למדריכים בטיפול באמנויות והדרכה קלינית מבוססת אמנות).

    במהלך השנים, עדנה זכתה בפרס מטעם ג'וינט ישראל, עמיתי אשלים (2000), על פיתוח "מודל עבודה בטיפול באמנות עם ילדים בסיכון". כמו כן, קיבלה מענק ממכון מופ"ת, לכתיבת הספר: "כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות" (2013). הספר מציג מודל דיאלקטי, המבוסס על ממצאי מחקר, ומציע דרך אינטגרטיבית לטיפול בתוקפנות בקרב ילדים ונוער, שמשלבת התייחסות למטופל, למערכת החינוכית והמשפחתית ולמטפל עצמו.

    בנוסף לכך, עדנה לימדה במסגרות מגוונות, ופיתחה קורסים ייחודים בתחום הטיפול באמנות (אמנות כדרך להתבוננות פנימית; טיפול באמנות בגישה ממוקדת ודיאלקטית; טיפול בילדים המתנהגים בתוקפנות; טיפול באמנות במשרד החינוך; הדרכת הורים בגישה דיאלקטית; הדרכה למדריכים; הדרכה על הדרכה למדריכים; למידה מהצלחות; התפתחות ציור הילד; הערכה ואבחון).

    מחקר

    תחומי העניין של עדנה מגוונים, ובהם ארבעה דגשים המשיקים זה לזה: (1) האמנות בטיפול  (אמנות כדרך להתבוננות פנימית של המטפל, אמנות כאמצעי להערכת מטופלים, שימוש באמנות בהתערבויות טיפוליות); (2) האינטגרציה בין גישות פסיכולוגיות לבין הטיפול באמנות (טיפול באמנות בגישה ממוקדת, פיתוח מודל דיאלקטי, למידה מהצלחות); (3) פיתוח מודלים להתערבות באוכלוסיות ספציפיות (טיפול בילדים ונוער, עם התמחות בילדים המתנהגים בתוקפנות; הדרכת הורים); (4) הדרכה קלינית (הדרכה למטפלים באמנויות, הדרכה על הדרכה למדריכים בטיפול באמנויות והדרכה קלינית מבוססת אמנות).

    קורסים

    סטודיו וחומריות

    פרסומים

    ניסימוב-נחום, ע' (1999). שילוב גישות טיפוליות בעבודתו של המטפל באמנות. סחי"ש- סוגיות בחינוך מיוחד ובשיקום, 14, 99-102.

    ניסימוב-נחום, ע', פרנקל, צ'  וסייקס, י' (2009). למידה מהצלחות בטיפול באמצעות הבעה ויצירה. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, 30, 127-140.

    ניסימוב-נחום, ע'  (2013). כל צבעי הנפש: טיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות. תל אביב: מופ"ת.

    ניסימוב-נחום, ע' (2014). מסע (מטאפורי) בסירת מפרש. הד הגן, ב', 46-51.

    ניסימוב-נחום, ע' (2017). טיפול באמנות במערכת החינוך: מודל דיאלקטי לטיפול בילדים המתנהגים בתוקפנות. בתוך ד' רגב וש' שניר (עורכים), כשהטיפול באמצעות אמנויות פוגש את מערכת החינוך בישראל: היבטים יישומיים.  הוצאת אוניברסיטת חיפה.

     

    Nissimov-Nahum, E. (2008). A model for art therapy in educational settings with children who behave aggressively. The Arts in Psychotherapy, 35, 341-348.

     

    Nissimov-Nahum, E. (2009). Use of a drawing task to study art therapists' personal experiences in treating aggressive children. The Arts in Psychotherapy, 36, 140-147.

     

    Nissimov-Nahum, E. (2021). A Dialectic Model for Art Therapy with Students who Behave Aggressively. in Snir, Sh. and Regev, D. (eds.), Integrating Arts Therapies unto Education, A Collective Volume (Chapter 8). London-New York: Routledge.

     

    תאריך עדכון אחרון : 28/03/2024