
ד"ר נעם טופלברג
קורות חיים
קורות חיים
ד"ר נועם טופלברג הוא ראש התכנית לתעודה באמנות יהודית בפקולטה לחינוך בבר-אילן, הרכז האקדמי להכשרה קלינית ומרצה במחלקה לאמנות יהודית. בוגר תכנית מנהיגות אקדמית להכשרת מורים של מכון מנדל למנהיגות ומדריך ארצי במגמת אמנויות העיצוב של משרד החינוך. עבודת הדוקטורט שלו בחנה את השפה החזותית והאיקונוגרפיה של אמניות ישראליות העוסקות בנושא קורבנות מלחמה. תכנית הלימודים לבגרות וחמישה ספרי לימוד שכתב עוסקים בפיתוח האוריינות החזותית ובהשפעת הטכנולוגיה על התרבות והקודים החזותיים מהמאה התשע-עשרה ועד ימינו. תכנית לימודים זו, בת 5 יח"ל, נלמדת ביותר מ-250 בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ. מחקריו העדכניים עוסקים בטיפוח אוריינות חזותית בקרב סטודנטים, מורים, פרחי הוראה ותלמידים ובהשפעת מודל הכשרה קליני על תחושת המסוגלות של פרחי הוראה.
השכלה והכשרה
2021 תכנית מכון מנדל למנהיגות אקדמית: בין תיאוריה למעשה בהכשרה להוראה.
2017 Ph.D., המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר-אילן .
תזה: איקונוגרפיית קורבן המלחמות בישראל בראי שלוש אמניות: מינה זיסלמן, ביאנקה אשל-גרשוני ותמר גטר בשנות השבעים של המאה העשרים
מנחה: פרופ' ברכה יניב
2005 M.A , החוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל אביב.
2004 הכשרת סגל חינוכי לטיפוח תלמידים מחוננים, (לימודי תעודה), אוניברסיטת תל-אביב.
1999 אוצרות (לימודי תעודה), הגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת תל-אביב.
1995 B.A. דו-חוגי, החוג לקולנוע, האקדמיה למוזיקה, אוניברסיטת תל - אביב.
פרסים ומלגות
2024 אגף למידה והוראה, קול קורא ליצירתיות בהוראה, למידה והוראה דיגיטליות, אוניברסיטת בר אילן
2024 אגף למידה והוראה, קול קורא ליצירתיות בהוראה, שער להוראה: בין תיאוריה למעשה, אוניברסיטת בר אילן
2024 פרס הרקטור למרצה מצטיין תשפ"ד, אוניברסיטת בר אילן
2024 פרס הרקטור למרצה חדשן תשפ"ד, אוניברסיטת בר אילן
2024 זכיה בקול קורא, אקדמיה משלבת התנסות, מל"ג
2013 מלגת הצטיינות, אוניברסיטת בר-אילן
2012 מלגת עידוד, אוניברסיטת בר-אילן
שיוך אקדמי
2022 – כעת ממונה על ההתנסות, בית הספר להכשרת מורים, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן ,מרצה בחוג לאמנות יהודית, הפקולטה למדעי היהדות, אוניברסיטת בר-אילן
2012 – כעת ראש המסלול לאמנות יהודית, בית הספר להכשרת מורים, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר- אילן
עיסוקים מקצועיים נוספים
2023–2024 ריכוז פעילות אקדמית והקמת מערך הוראה סטודנטים ומרצים מהפקולטה לחינוך בבר אילן, עבור תלמידים מפונים בכפר המכביה.
2020–2021 ארגון והנחיית סמינר מחלקתי, המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר-אילן.
2017–2020 כתיבת תכנית לימודים וספרי לימוד עבור 5 יח"ל לבגרות (520 ש"ש), במסגרת מקצוע מוביל במגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.
2018-2012 אוצר ראשי ויו"ר וועדת האמנים, הגלריה העירונית, בית יד לבנים, נס-ציונה.
2024-2010 מדריך ארצי, כתיבת חומרי לימוד, ייזום והובלת הכשרות מורים והטמעת תוכניות במגוון נושאים, מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.
2014-2006 כותב ראשי של חומרי לימוד, ועורך תוכן דיגיטלי במגמת אמנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.
2020-2014 מורה לתולדות האמנות, אורט למדעים ואמנויות ע"ש ביסטריצקי, רמלה.
2018-1998 מרכז מגמה ומורה לתולדות האמנות, תיכון גימנסיה ריאלית, ראשון לציון.
מחקר
תחומי מחקר עיקריים
תרבות חזותית וחינוך, תרבות חזותית, קודים חזותיים, אוריינות חזותית, אמנות וטכנולוגיה, פילוסופיה של אמנות, היסטוריה של אמנות
קורסים
שער להוראה: מתאוריה למעשה
עבודה מעשית
למידה והוראה דיגיטליות
מתודיקה להוראה
אוונגארד- תיאוריה ופרקטיקה
אמניות – מהשוליים למרכז
הקוד החזותי – אמנות בעידן התרבות הדיגיטלי
אמנות וטכנולוגיה: שונאים סיפור אהבה
תרבות חזותית בעידן של בינה מלאכותית
אישה, גבורה וקרבן באמנות הישראלית
לפצח את הקוד: מסר ושימושיות בתרבות החזותית
פירסומים
Articles in Periodicals:
Topelberg, N., & Ventura, J. (2024). Decoding visual culture. Visua Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/1472586X.2024.2354476
Topelberg, N., Ventura, J., (2024), "The visual code": pedagogy of critical thinking and essential discourse in the age of visual culture,
Halaa 5, Jerusalem: The Israel consortium of Faculty Development Center, (Hebrew) ISS 2709-7455 (print); 2709-7463 (online)
Topelberg, N. (2024). Nurturing future educators: Exploring new frontiers of collaborative teacher training model. In M. Carmo (Ed.), Education and New Developments 2024 – Volume I (pp. 21-25). InScience Press, Lisbon. ISSN (electronic version): 2184-1489, ISSN
(printed version):2184-044X, ISBN: 978-989-35106-9-8.
https://doi.org/10.36315/2024v1end005
Topelberg, N., & Ventura, J. (2023). 'The Visual Code”: Educating in an age of visual culture". In M. Carmo (Ed.), Education and New Developments 2023, Vol 1 (pp. 115-119). InScience. Lisbon. https://end-educationconference.org/proceedings/
Topelberg, N., "Amira Ziyan, Hiding in the Light: A Synergy of Contrasts as a Visual Code of “Otherness”" Arts 11, no. 5: 102, 2022.
Topelberg, N. (2022). What Does a Bird Care?! Indifference and Yearning in the Art and Teaching of Mariana Korol. Issues in Cultural Studies, 40, 79-90.
https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269359
Articles in Periodicals:
Topelberg, N., & Ventura, J. (2024). Decoding visual culture. Visual Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/1472586X.2024.2354476
Topelberg, N., Ventura, J., (2024), "The visual code": pedagogy of critical thinking and essential discourse in the age of visual culture, Halaa 5, Jerusalem: The Israel consortium of Faculty Development Center, (Hebrew) ISSN: 2709-7455 (print); 2709-7463 (online)
Topelberg, N. (2024). Nurturing future educators: Exploring new frontiers of collaborative teacher training model. In M. Carmo (Ed.),education and New Developments 2024 – Volume I (pp. 21-25). InScience Press, Lisbon. ISSN (electronic version): 2184-1489, ISSN (printed version):2184-044X, ISBN: 978-989-35106-9-8. https://doi.org/10.36315/2024v1end005
Topelberg, N., & Ventura, J. (2023). 'The Visual Code”: Educating in an age of visual culture". In M. Carmo (Ed.), Education and New Developments 2023, Vol 1 (pp. 115-119). InScience. Lisbon https://end-educationconference.org/proceedings/
Topelberg, N., "Amira Ziyan, Hiding in the Light: A Synergy of Contrasts as a Visual Code of “Otherness”" Arts 11, no. 5: 102, 2022.
Topelberg, N. (2022). What Does a Bird Care?! Indifference and Yearning in the Art and Teaching of Mariana Korol. Issues in Cultural Studies, 40, 79-90.
https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269359
Textbooks and Teaching Instructions:
Topelberg, N. (2018). High school textbooks: Part 1: Fundamentals of visual language, Part 2 – Encounters of the visual type in the technological age. ICT and Information Systems Administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew).
Topelberg, N. (2018). High school curriculum: Part 2 – Visual close encounters in the technological age. ICT and Information Systems administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew).
Topelberg, N. (2018). High school curriculum: Part 1 – Fundamental of visual language. ICT and Information Systems Administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew). Topelberg, N. (2010). Art movements of the 19th century. Textbook for second study unit. ICT and Information Systems Administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew).
Catalogues of Exhibitions:
Topelberg, N. (2019). Synergy circles, a conversation with Amira Ziyan. Art and Research: Bulletin of Gershon and Judith Leiber center for Jewish Art Exhibitions, (6), 19-23. (Hebrew).
Topelberg, N. (2018). What? Does the bird care?! Between equanimity and longing in the work and teaching of Mariana Corol. Art and Research: Bulletin of Gershon and Judith Leiber Center for Jewish Art Exhibitions, (4), 3-11. (Hebrew).
Textbooks and Teaching Instructions: Topelberg, N. (2018). High school textbooks: Part 1: Fundamentals of visual language, Part 2 – Encounters of the visual type in the technological age. ICT and Information Systems Administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew). Topelberg, N. (2018). High school curriculum: Part 2 – Visual close encounters in the technological age. ICT and Information Systems Administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew). Topelberg, N. (2018). High school curriculum: Part 1 – Fundamentals of visual language. ICT and Information Systems Administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew). Topelberg, N. (2010). Art movements of the 19th century. Textbook for second study unit. ICT and Information Systems Administration, Israel Ministry of Education. (Hebrew). Catalogues of Exhibitions: Topelberg, N. (2019). Synergy circles, a conversation with Amira Ziyan. Art and Research: Bulletin of Gershon and Judith Leiber Center for Jewish Art Exhibitions, (6), 19-23. (Hebrew). Topelberg, N. (2018). What? Does the bird care?! Between equanimity and longing in the work and teaching of Mariana Corol. Art and Research: Bulletin of Gershon and Judith Leiber Center for Jewish Art Exhibitions, (4), 3-11. (Hebrew). Topelberg, N. (2016). Ruthi Donner, Combinations, Ness Ziona Municipal Gallery, Yad LaBanim. (Hebrew). Topelberg, N. (2016). Ilana Alof, a discourse of touches, Ness Ziona Municipal Gallery, Yad LaBanim. (Hebrew). Topelberg, N. (2015). Linoy Lev Ari, Optimism, Ness Ziona Municipal Gallery, Yad LaBanim. (Hebrew). Topelberg, N. (2015). Malka Shochar, Nature, Ness Ziona Municipal Gallery, Yad LaBanim. (Hebrew). Topelberg, N. (2014). The Israeli Nature Photography Association, traveling exhibition”, Ness Ziona Municipal Gallery, Yad LaBanim. Topelberg, N. (2013). Mina Ziselman - Hide Face-Self Portrait”, Ness Ziona Municipal Gallery, Yad LaBanim. (Hebrew). Topelberg, N. (2012). Thoughts and Emotions-Wood Sculpture, Ness Ziona Municipal Gallery, Yad LaBanim. (Hebrew). Topelberg, N. (2003). The Naomi Eshel Exhibition of the Century, centennial of the Teachers' Union Federation, Israeli Knesset. |
|
תאריך עדכון אחרון : 12/12/2024