ד"ר נעם טופלברג

טלפון
דוא"ל
noamtopelberg@gmail.com
משרד
בניין חינוך 905, חדר 110
שעות קבלה
יום שני 12:00-13:00
    קורות חיים

    קורות חיים

    ד"ר נועם טופלברג הוא ראש התכנית לתעודה באמנות יהודית בפקולטה לחינוך בבר-אילן, הרכז האקדמי להכשרה קלינית ומרצה במחלקה לאמנות יהודית. בוגר תכנית מנהיגות אקדמית להכשרת מורים של מכון מנדל למנהיגות ומדריך ארצי במגמת אמנויות העיצוב של משרד החינוך. עבודת הדוקטורט שלו בחנה את השפה החזותית והאיקונוגרפיה של אמניות ישראליות העוסקות בנושא קורבנות מלחמה. תכנית הלימודים לבגרות וחמישה ספרי לימוד שכתב עוסקים בפיתוח האוריינות החזותית ובהשפעת הטכנולוגיה על התרבות והקודים החזותיים מהמאה התשע-עשרה ועד ימינו. תכנית לימודים זו, בת 5 יח"ל, נלמדת ביותר מ-250 בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ. מחקריו העדכניים עוסקים בטיפוח אוריינות חזותית בקרב סטודנטים, מורים, פרחי הוראה ותלמידים ובהשפעת מודל הכשרה קליני על תחושת המסוגלות של פרחי הוראה.

    השכלה והכשרה

    2021    תכנית מכון מנדל למנהיגות אקדמית: בין תיאוריה למעשה בהכשרה להוראה.

    2017  Ph.D., המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר-אילן .

    תזה: איקונוגרפיית קורבן המלחמות בישראל בראי שלוש אמניות: מינה זיסלמן, ביאנקה אשל-גרשוני ותמר גטר בשנות השבעים של המאה העשרים
    מנחה: פרופ' ברכה יניב
    2005 M.A  , החוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל אביב.
    2004  הכשרת סגל חינוכי לטיפוח תלמידים מחוננים, (לימודי תעודה), אוניברסיטת תל-אביב.
    1999  אוצרות (לימודי תעודה), הגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת תל-אביב.
    1995
     B.A. דו-חוגי, החוג לקולנוע, האקדמיה למוזיקה, אוניברסיטת תל - אביב.

    פרסים ומלגות

    2024 אגף למידה והוראה, קול קורא ליצירתיות בהוראה, למידה והוראה דיגיטליות, אוניברסיטת בר אילן
    2024 אגף למידה והוראה, קול קורא ליצירתיות בהוראה, שער להוראה: בין תיאוריה למעשה, אוניברסיטת בר אילן
    2024  פרס הרקטור למרצה מצטיין תשפ"ד, אוניברסיטת בר אילן
    2024  פרס הרקטור למרצה חדשן תשפ"ד, אוניברסיטת בר אילן
    2024  זכיה בקול קורא, אקדמיה משלבת התנסות, מל"ג
    2013
     מלגת הצטיינות, אוניברסיטת בר-אילן
    2012  מלגת עידוד, אוניברסיטת בר-אילן

     

    שיוך אקדמי

    2022 – כעת   ממונה על ההתנסות, בית הספר להכשרת מורים, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן ,מרצה בחוג לאמנות יהודית, הפקולטה למדעי היהדות, אוניברסיטת בר-אילן
    2012 – כעת
      ראש המסלול לאמנות יהודית, בית הספר להכשרת מורים, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר- אילן

    עיסוקים מקצועיים נוספים

    2023–2024  ריכוז פעילות אקדמית והקמת מערך הוראה סטודנטים ומרצים מהפקולטה לחינוך בבר אילן, עבור תלמידים מפונים בכפר המכביה.
    2020–2021  ארגון והנחיית סמינר מחלקתי, המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר-אילן.
    2017–2020
     כתיבת תכנית לימודים וספרי לימוד עבור 5 יח"ל לבגרות (520 ש"ש), במסגרת מקצוע מוביל במגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.
    2018-2012   אוצר ראשי ויו"ר וועדת האמנים, הגלריה העירונית, בית יד לבנים, נס-ציונה.
    2024-2010 מדריך ארצי, כתיבת חומרי לימוד, ייזום והובלת הכשרות מורים והטמעת תוכניות במגוון נושאים, מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.
    2014-2006     כותב ראשי של חומרי לימוד, ועורך תוכן דיגיטלי במגמת אמנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.
    2020-2014     מורה לתולדות האמנות, אורט למדעים ואמנויות ע"ש ביסטריצקי, רמלה.
    2018-1998     מרכז מגמה ומורה לתולדות האמנות, תיכון גימנסיה ריאלית, ראשון לציון.

     

    מחקר

    תחומי מחקר עיקריים

    תרבות חזותית וחינוך, תרבות חזותית, קודים חזותיים, אוריינות חזותית, אמנות וטכנולוגיה, פילוסופיה של אמנות, היסטוריה של אמנות

    קורסים

    שער להוראה: מתאוריה למעשה
    עבודה מעשית
    למידה והוראה דיגיטליות
    מתודיקה להוראה
    אוונגארד
    - תיאוריה ופרקטיקה
    אמניות – מהשוליים למרכז
    הקוד החזותי – אמנות בעידן התרבות הדיגיטלי
    אמנות וטכנולוגיה: שונאים סיפור אהבה
    תרבות חזותית בעידן של בינה מלאכותית
    אישה, גבורה וקרבן באמנות הישראלית

    לפצח את הקוד: מסר ושימושיות בתרבות החזותית 

    פרסומים

     

    Topelberg, N., & Ventura, J. (2024). Decoding visual culture. Visual Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/1472586X.2024.2354476

    טופלברג, נ., ונטורה, י. (2024). הקוד החזותי: פדגוגיה של חשיבה ביקורתית ושיח מהותי בעידן התרבות החזותית. הלאה, (5), 145–171. הפורום לקידום ההוראה והלמידה בישראל: ירושלים. ISSN: 2709-7455 (print); 2709-7463 (online).

    Topelberg, N. (2024). Nurturing future educators: Exploring new frontiers of collaborative
       teacher training model. In M. Carmo (Ed.), Education and New Developments 2024 – Volume I
       (pp. 21-25). InScience Press, Lisbon. ISSN (electronic version): 2184-1489, ISSN (printed
       version):2184-044X, ISBN: 978-989-35106-9-8.

       https://doi.org/10.36315/2024v1end005

    Topelberg, N., & Ventura, J. (2023). 'The Visual Code”: Educating in an age of visual culture", In     
       M. Carmo (Ed.), Education and New Developments 2023, Vol 1 (pp. 115-119). InScience.
      
    https://end-educationconference.org/proceedings/

    Topelberg, N. (2022). What Does a Bird Care?! Indifference and Yearning in the Art and Teaching
       of Mariana Korol. Issues in Cultural Studies40, 79-90.
      
    https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269359

    Topelberg, N. (2022). Amira Ziyan, Hiding in the Light: A Synergy of Contrasts as a Visual Code
       of “Otherness”. Arts, 11(5), 102.

    טופלברג, נ. (תשע"ט). מעגלי סינרגיה, שיחה עם אמירה זיאן. אמנות ומחקר, פרסומי המרכז לתערוכות אמנות
       יהודית על שם גרשון ויהודית ליבר (6), 19 – 23.

     

    לברג, נ., (תשע"ח).  מה? אכפת לציפור!? ... בין שוויון נפש לכמיהה ביצירתה והוראתה של מריאנה קורול.  
       אמנות ומחקר, פרסומי המרכז לתערוכות אמנות יהודית על שם גרשון ויהודית ליבר (4), 3 – 11.

     

     

    כנסים מדעיים

    Chair of session TEACHERS AND STUDENTS Curriculum and Pedagogy // Vocational education and Counseling, Oral Presentations, END 2024, International Conference on Education and New Developments, Lisbon, Portugal, June 15-17th, 2024.

    “Nurturing future educators: exploring new frontiers of collaborative teacher training model”,   
       END 2024, International Conference on Education and New Developments 2024
    , Porto,
       Portugal, 15-17 June 2024.

    “גשרים: מודל קליני אוניברסיטאי להכשרת מורים רב-תחומית”, כנס המובילות האקדמיות הפדגוגיות הארצי ה-2, מכון מופת ומשרד החינוך, 1.5.2024.   
     

    “Nurturing future educators: exploring new frontiers of collaborative teacher training model”, CEDS 2024, The University of Cambridge, Cambridge, UK, 24-26 April 2024.
     

    Chair of session TEACHERS AND STUDENTS Curriculum and Pedagogy // Vocational education and Counseling, Oral Presentations, END 2023, International Conference on education and New Developments, Lisbon, Portugal, June 24-26th, 2023.
     

    “The Visual Code”: Educating in an age of visual culture’, END 2023, International Conference on Education and New Developments, Lisbon, Portugal, June 25th, 2023.

    מינה זיסלמן: מיומנו של אנדרוגינוס, נשים ומגדר באמנויות, הכנס הרביעי של העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל בשיתוף החוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל-אביב, 03/07/2023.
     

    ‘Amira Ziyan, Hiding in the Light: A Synergy of Contrasts as a Visual Code of “Otherness”, 18th World Congress of Jewish Studies, Hebrew University, Jerusalem, Israel, August 8th, 2022.

    "לפצח את הקוד החזותי: אוריינות והוראה בעידן התרבות החזותית" במסגרת כנס עיון בין אוניברסיטאי, המחלקה לאמנות יהודית, הפקולטה למדעי היהדות, אוניברסיטת בר-אילן ומכון שכטר למדעי היהדות, אמנות וחינוך: תולדות ותולדות, 07.07.2021.

     

    פרסומים בלתי שפיטים
    טופלברג, נ., יסודות השפה החזותית, חלק א', תכנית לימוד וספר לימוד במקצוע מוביל "אמנות שימושיתלכיתה י,' במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשע"ט.
    טופלברג, נ., מפגשים מהסוג החזותי בעידן הטכנולוגי, חלק ב' - תכנית לימוד וספרי לימוד (הקדמה, חלקיםב,1- ב,2- ב,3- ב4- במקצוע מוביל "אמנות שימושית" לכיתות יא-'יב,' במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשע"ט.
    טופלברג, נ., זרמים באמנות המאה ה-19, ספר לימוד עבור תכנית לימוד "תולדות האמנות א'", במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תש"ע.
    טופלברג, נ., הבנת האמנות, ספר לימוד לכיתות י' עבור תכנית "הבנת האמנות" במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשס"ט.
    400 ערכים אנציקלופדיים ומילוניים באתרי הלימוד "מפגשים מהסוג החזותי, "מפגשים מהסוג החזותי – מסע
       בזמן
     
    מפגשים מהסוג החזותי מסע
       בזמן
    " ו"תפיסת הקיימות בעיצוב, אמנות ואדריכלות," המוכרים כספרי לימוד רשמיים של משרד החינוך, תשס"ז – תשע"ה.

    אוצרות
    2018    רון גורן, פנטזיה גיאומטרית, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2016    רותי דונר, צירופים, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2016    אילנה אלוף, שיח של נגיעות, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2015    לינוי לב ארי, אופטימיות, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2015    מלכה שוכר, טבע, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2014    האגודה הישראלית לצילום טבע, תערוכה נודדת, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2014    לסלי קוגן, אדמה, מים ואש, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2013    מינה זיסלמן - הסתר פנים-דיוקן עצמי, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2012    מחשבות ורגשות – פיסול בעץ, גלריה עירונית נס ציונה, בית יד לבנים
    2003    תערוכת המאה ע"ש נעמי אשל, בבניין הכנסת– מאה שנה להסתדרות המורים

     

     

    תאריך עדכון אחרון : 12/12/2024